برترین های کسب و کاردنیای وب

لینک سازی داخلی و اهمیت آن در سئو

چرا لینک‌های داخلی از اهمیت بالایی برخوردار هستند؟

هدف گوگل در استفاده از لینک‌های داخلی دسترسی به محتوای جدید و درک ارزشمندی یک صفحه در سایت است. اگر به مثال برج 100 طبقه برگردیم، می‌توان گفت شما یک اتاق جدید ساخته‌اید که هیچ مسیر دسترسی از آسانسور، راهروها و راه پله برای آن وجود ندارد و عملا کسی از وجود این اتاق اطلاع نخواهد داشت. دیدگاه گوگل در مورد اهمیت و کارایی لینک‌های داخلی جالب است:

گوگل همواره در جستجوی صفحات جدید است و تمام صفحاتی که توسط ربات‌های گوگل بررسی می‌شوند ایندکس خواهند شد. صفحات جدید زمانی توسط ربات‌های گوگل دیده می‌شوند که از صفحه‌ای ایندکس شده، لینکی به آن‌ها وجود داشته باشد. تعداد لینک‌های داخلی به صفحه‌ای خاص در یک وبسایت، نوعی سیگنال به موتورهای جستجوست. بدین معنا که این صفحه اهمیت بالایی دارد.

وجود لینک‌های داخلی زیاد برای یک صفحه از سایت لزوما به معنی کسب جایگاه بهتر در نتایج جستجو نیست! در این فرآیند باید به ارتباط موضوعی صفحات و عبارات استفاده شده برای لینک‌سازی نیز توجه ویژه داشته باشیم. در ادامه مهم‌ترین نکاتی که برای لینک‌سازی داخلی باید به آن‌ها توجه کنیم را به شما معرفی خواهیم کرد. همچنین می توانید جهت استعلام قیمت سئو وبسایتهای مختلف خود با ما تماس بگیرید.

اموزش لینک سازی داخلی | داخلی سازی لینک دانلود

چگونه یک استراتژی صحیح برای لینک‌سازی داخلی تعیین کنیم؟

مهم‌ترین صفحات و بهترین محتوای شما باید در دسترس مستقیم کاربران بوده و بیش‌ترین لینک‌های داخلی را دریافت کنند. یکی از مهم‌ترین فضاها برای ایجاد دسترسی به این صفحات منوی اصلی سایت است ولی با قرار گرفتن تعداد زیادی لینک در این بخش عملا تفکیک موضوعی و اهمیت آن‌ها نسبت به یکدیگر قابل درک نخواهد بود. برای لینک‌سازی داخلی دو تکنیک مهم را باید در نظر داشته باشیم:

1- تکنیک مرزبندی در محتوا

تصور کنید که سایت شما 5 دسته‌بندی اصلی دارد که هرکدام از آن‌ها 5 زیردسته مهم نیز دارند. قرار گرفتن همه این صفحات در منوی اصلی سایت عملا موجب می‌شود که همه آن‌ها ارزش و اعتبار یکسانی نزد گوگل داشته باشند. در حالی‌که دسته‌بندی‌های اصلی و برخی از زیردسته‌های شما اولویت و اهمیت بالاتری دارند.

تکنیک مرزبندی به ما کمک می‌کند تا لینک‌سازی داخلی تنها میان صفحاتی که از نظر موضوعی با هم ارتباط دارند انجام شود. در این روش در منوی اصلی سایت تنها به دسته‌بندی‌های اصلی لینک داده و از صفحه هر دسته‌بندی لینک‌سازی داخلی به صفحات زیر دسته و محصولات و مقالات مرتبط با آن انجام می‌شود. زمانی‌که کاربر به یکی از این زیردسته‌ها وارد می‌شود در سایدبار یا محتوای صفحه به دسته مادر و دسته‌بندی‌های مرتبط با آن دسترسی خواهد داشت.

در صفحه مقالات یا محصولات تنها به دسته‌بندی‌ها و برچسب‌هایی که با موضوع آن مرتبط هستند لینک‌سازی انجام می‌شود و مقالات مرتبط همه‌گی مطالبی هستند که در همان موضوع منتشر شده‌اند.

این مرزبندی‌ها می‌توانند در بخش‌هایی به یکدیگر مرتبط شده و لینک‌سازی داخلی میان آن‌ها انجام شود. تصویر برج زیر را مشاهده کنید، در این‌جا آسانسور نقش اصلی برای رسیدن به هر بخش یا دسته‌بندی را بازی می‌کند و راهروها مسیر دسترسی به هر صفحه در دسته‌بندی‌های شما هستند. با استفاده از لینک‌سازی‌های داخلی هدفمند طبقات مختلف به صورت مستقیم به یکدیگر مرتبط و متصل شده‌اند.

لینک‌سازی داخلی با استفاده از این تکنیک را می‌توانیم به خوشه بندی موضوعی هم تعبیر کنیم. یعنی گروهی از صفحات با لینک‌سازی داخلی که همه دارای ارتباط موضوعی هستند. استفاده از تکنیک مرزبندی محتوا سه مزیت عمده دارد:

  1. دسترسی راحت و جستجوی ساده برای کاربران سایت.
  2. ربات‌های خزنده گوگل درک بهتری از ارتباط موضوعی صفحات سایت خواهند داشت.
  3. اعتبار بیشتری به صفحات مهم سایت منتقل می‌شود.

2- استفاده از انکر تکست مناسب

انکرتکست استفاده شده در فرایند لینک‌سازی داخلی نقش مهمی در درک گوگل از محتوای صفحه دارد. در تدوین استراتژی صحیح لینک‌سازی داخلی باید به آن توجه کنیم. اگر آشنایی کافی با مفهوم انکرتسکت و کاربرد آن ندارید پیشنهاد می‌کنیم مقاله را مطالعه کنید و به مثال زیر توجه کنید:

هر اتاق با کارایی و هدف مشخصی ساخته می‌شود و تابلوی راهنمایی که در راهرو وصل می‌شود کارایی آن را نشان می‌دهد. تابلوی راهنما برای رسیدن به دیگر اتاق‌ها در یک طبقه خاص، همان انکرتکستی است که در مقالات خود به کار می‌برید. به عنوان مثال اگر در تابلوی اتاق نوشته شده باشد “اتاق 512” هیچ اطلاعاتی به مراجعه کننده نخواهد داد ولی اگر همین تابلو با عبارت “دفتر مدیریت” جایگزین شود تصمیم گیری برای ورود و کاربرد اتاق را برای افراد راحت می‌کند.

با استفاده از انکرتکست‌های متنوع و همسو با کسب و کار خود، می‌توانیم به درک گوگل و کاربران از هدف خود کمک شایانی کنیم، این کار باعث رشد قابل توجهی در سئو سایت می‌شود.

5 مورد از رایج‌ترین مشکلات لینک‌سازی داخلی

مواردی که برای تدوین استراتژی لینک‌سازی داخلی ذکر شد موجب می‌شود تا ارتباط صفحات به شکل درستی در دسترس کاربران و گوگل قرار داشته باشد. به مرور زمان و با زیاد شدن تعداد صفحات سایت یا حذف برخی از آن‌ها ممکن است این استراتژی دچار اشکال شود. یکی از مهم‌ترین وظایف ما شناسایی این مشکلات احتمالی و رفع آن‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن است. در این بخش 5 مورد از رایج‌ترین مشکلاتی که در لینک‌سازی داخلی وجود دارد بررسی می‌شوند:

گاهی پیش می‌آید که آسانسورها در بعضی طبقات توقف نمی‌کنند، در طبقه‌ای پایین‌تر، یا بالاتر می‌ایستند. یا در یک طبقه از ساختمانی بزرگ اتاق‌هایی وجود دارد که وقتی دربشان را باز کنیم با فضایی خالی یا حتی یک انباری متروکه مواجه می‌شویم.

لینک شکسته، آسانسور معیوب وبسایت شماست. لینکی که با کلیک برروی آن به صفحه‌ای بدون محتوا وارد می‌شوید. اگر در سایت شما لینک شکسته داخلی وجود داشته باشد و کاربر روی آن کلیک کند، صفحه‌ای با خطای 404 مشاهده خواهد کرد.

اما لینک‌های شکسته چگونه به وجود می‌آیند؟

دو دلیل عمده باعث ایجاد لینک شکسته داخلی می‌شود:

  1. آدرس قبلی صفحه را ویرایش کرده‌ایم و زمانی‌که کاربربه آن صفحه وارد می‌شود، محتوایی برای نمایش وجود ندارد.
  2. صفحه‌ای را از سایت حذف می‌کنیم اما جایگزینی برای آن در نظر نمی‌گیریم. مجددا کاربر با کلیک برروی لینک با صفحه 404 مواجه می‌شود.

برای رفع مشکل لینک‌های شکسته دو راه وجود دارد:

  • لینک‌هایی که در بخش‌های مختلف سایت ما به آدرس قدیمی ارجاع داده شده شناسایی کرده و با توجه به آدرس جدید ویرایش کنیم.
  • با استفاده از ریدایرکت 301 آدرس حذف شده را به صفحه‌ای دیگر که دارای ارتباط موضوعی است، ریدایرکت کنیم.

2- لینک داخلی به صفحه ریدایرکت شده

در مثال برج 100 طبقه، اگر واحد حراست برج در طبقات 60 تا 70 باشد و بعدا به طبقات 40 تا 50 منتقل شود، احتمالا شماره اتاق 612 از بخش حراست نیز به 412 تغییر می‌کند. در نتیجه بهتر است تابلوی راهنمایی که در ورودی ساختمان نصب شده نیز تغییر کرده و شماره اتاق مرتبط را به مراجعه کنند اعلام کند در غیر این‌صورت افراد باید ابتدا به اتاق قدیمی رفته و تازه آن‌جا متوجه انتقال شوند.

زمانی‌که صفحه ای را با 301 ریدایرکت می‌کنیم، باید لینک‌هایی که از صفحات دیگر به این صفحه لینک شده‌اند را اصلاح کنیم تا ربات های گوگل را در مسیرهای طولانی سرگردان نکنیم. برای رفع چنین مشکلی یک راه وجود دارد؛ لینک های موجود از صفحات دیگر را بروزرسانی کرده و مستقیما به آدرس جدید صفحه ریدایرکت شده لینک کنید.

3- لینک‌سازی زیاد به صفحات کم اهمیت

برای ورود به ساختمان‌های بزرگ چندین درب ورود و خروج در نظر گرفته می‌شود، طبقات مهم‌تر نیز تعداد راه‌های ورود و خروج متفاوتی دارند. اما هیچوقت برای بخش انبار و یا تاسیسات 10 راه رفت و آمد در نظر نمی‌گیریم.

صفحات کم اهمیت بخش انبار و تاسیسات سایت شماست. بجای صرف زمان و هزینه برای لینک‌سازی داخلی به صفحات کم اهمیت می‌توانیم ارزش و هزینه لازم را بین صفحات مهم‌تر استفاده کنیم.

در نتیجه به جای آن‌که در صفحات خود به بخش‌هایی که اهمیت و ارزش پایینی دارند لینک‌سازی کنیم تنها به صفحاتی که کاملا مرتبط با موضوع این صفحه و اولویت اصلی ما برای کسب جایگاه در نتایج جستجو هستند لینک می‌دهیم.

اگر صفحه‌ای از سایت شما با استفاده از تگ noindex و یا از دسترس گوگل خارج شده است، تعداد لینک‌های داخلی آن را کاهش داده و حتما از ویژگی nofollow برای آن‌ها استفاده کنید. در این شرایط ربات‌های گوگل برای مراجعه به آن صفحه و بررسی محتوای آن اقدام نمی‌کنند.

4- صفحات مهم با لینک‌های داخلی زیاد

هر چقدر تعداد لینک‌های قرار گرفته در یک صفحه بیشتر باشد ارزش و اعتباری که به هرکدام می‌رسد کاهش خواهد یافت. در بسیاری موارد مشاهده می‌شود که پس از کسب اعتبار و جایگاه در یک صفحه از سایت، از آن به‌عنوان مرجعی برای تقویت تعداد زیادی از صفحات دیگر استفاده می‌شود. اگر تعداد این لینک‌ها زیاد باشد عملا هرکدام ارزش کمی دریافت می‌کنند و اگر از نظر موضوعی با این صفحه در ارتباط نباشند ممکن است بر درک گوگل از مفهوم آن و جایگاهی که کسب کرده است تاثیر منفی داشته باشند.

برای رفع این مشکل هنگام تولید یک صفحه جدید دو نکته را در نظر داشته باشید:

  • تعداد لینک‌های قرار گرفته در هر صفحه محدود باشد.
  • تنها برای صفحاتی که از نظر موضوعی مرتبط با آن هستند لینک‌سازی کنید.

وقتی محتوای با ارزشی تولید کنید اما هیچ لینک داخلی برای دسترسی و هدایت به این صفحه قرار ندهید، هیچ ارزشی به سایت شما اضافه نمی‌شود و شاید هیچ‌وقت توسط گوگل ایندکس نشود.

بهترین بک‌لینک را از سایت خودتان بگیرید، فوت کوزه گری در لینک‌سازی

لینک‌سازی خارجی می‌تواند به افزایش اعتبار و بهبود جایگاه شما کمک کند ولی در نظر داشته باشید که ورود به آن ممکن است موجب جریمه سایت شما و خروج از نتایج جستجو شود. در واقع لینک‌سازی خارجی زمانی کاربرد دارد که در یک رقابت دشوار و در صفحه اول گوگل باشیم. تا زمانی‌که جایگاه خود را در صفحه اول نتایج جستجو تثبیت نکرده‌ایم بهترین راه برای تقویت صفحه استفاده از لینک‌سازی داخلی است.

معمولا زمانی‌که یک صفحه جدید در سایت ایجاد می‌کنیم فرآیند لینک‌سازی داخلی برای صفحات قدیمی‌تر را نیز در آن انجام می‌دهیم ولی این صفحه جدید نیز نیاز به تقویت و لینک‌سازی دارد. برای این کار پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از دستور Site: و جستجوی عبارت کلیدی صفحه جدید در گوگل صفحات قدیمی و مهم سایت که توسط گوگل ایندکس شده و مرتبط با این موضوع هستند را پیدا کنیم. سپس از این صفحات جهت استفاده می‌کنیم.

با استفاده از این روش علاوه بر این‌که می‌توانیم صفحات ارزشمند سایت را به روزرسانی و تقویت کنیم، بخشی از اعتبار صفحه را با استفاده از لینک‌سازی داخلی به صفحات جدید منتقل کرده‌ایم.

نمایش بیشتر

مجله خانواده هیلی بیلی

مجله علمی، سرگرمی هیلی بیلی علاقمند در زمینه های مختلف روز و علایق کاربران هر روز مطالب مورد علاقه خود را در این سایت به انتشار برای شما قرار میدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا